Pyrimme jälkiseurannan avulla edistämään kannanottojemme huomioimista sekä antamiemme suositusten toimeenpanoa. Tämä tukee strategiamme tavoitetta vaikuttaa yhteiskunnallisesti ja tuottaa tarkastustietoa, jota käytetään valtionhallinnon toiminnan kehittämiseen. Jälkiseurannalla osoitamme tarkastuskohteelle ja sitä ohjaavalle ministeriölle, että seuraamme sen tekemiä toimenpiteitä ja olemme kiinnostuneet tarkastetun asiakokonaisuuden tilasta myös varsinaisen tarkastuksen jälkeen.
Jälkiseuranta tuottaa myös tietoa oman toimintamme suunnittelua varten. Suunnittelua palvelee esimerkiksi tieto siitä, mikä on tarkastuskohteen tila ja missä määrin tarkastuskohde on toteuttanut antamiamme suosituksia.
Jälkiseurantojen toteutus ja raportointi suunnittelukaudella
Tarkastusohjeemme mukaisesti jälkiseuranta tehdään niistä tarkastuksista, joista on annettu tarkastuskertomus. Jälkiseuranta toteutetaan kahdessa vaiheessa. Tarkastuksen yhteydessä laadimme jälkiseurantasuunnitelman, jossa määritellään jälkiseurannan laajuus ja ajankohta. Myöhemmässä vaiheessa, yleensä 2–3 vuotta tarkastuksen jälkeen, toteutamme jälkiseurannan ja sen raportoinnin. Jälkiseurannan ajankohtaa päätettäessä arvioimme, miten laajoja toimia ja muutoksia tarkastuksen kannanotoissa edellytetään ja kuinka kauan näiden toimien toteuttaminen tai aloittaminen voisi kestää.
Jälkiseurantaraportit koskevat yhteisen tarkastusprosessimme alaisia tarkastuksia eli finanssipolitiikan tarkastuksia, tilintarkastuksesta erillisiä laillisuustarkastuksia, tuloksellisuustarkastuksia sekä useita tarkastuslajeja soveltavia monilajitarkastuksia. Tilintarkastus on muista tarkastuslajeista erillinen kokonaisuus ja siihen liittyvä jälkiseurantatyö toteutetaan osana viraston tilintarkastusta.
Jälkiseurantaraporteissa toteamme, onko antamamme suositukset toteutettu, ja arvioimme, onko toteutetut toimet riittäviä tarkastuksessa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi. Raportissa toteamme myös, mitkä ovat jatkotoimemme jälkiseurannan perusteella. Emme jatka jälkiseurantaa, jos katsomme, että epäkohdat on riittävässä määrin korjattu. Jälkiseurantaa voidaan kuitenkin jatkaa, jos emme ole saaneet riittävää tietoa epäkohtien korjaamisesta. Päätelmänämme voi olla myös esitys uuden tarkastuksen aloittamiseksi aiheesta.
Jokaiselle jälkiseurannalle on osoitettu vaikuttavuusjohtaja, joka hyväksyy jälkiseurannan toteuttamisen laajuuden ja lopullisen jälkiseurantaraportin. Vaikuttavuusjohtajat vastaavat jälkiseurantojen laadunvalvonnasta.
Jälkiseurannan toteutuksessa noudatetaan viraston laatimia tarkastusohjeita. Jälkiseurannat toteutetaan pääsääntöisesti jälkiseurantasuunnitelmien mukaisesti, mutta näistä voidaan poiketa vaikuttavuusjohtajan päätöksellä perustelluista syistä. Esimerkiksi jälkiseurannan ajankohtaa voidaan muuttaa, mikäli se on tarkastettavan asiakokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaista.
Tavoitteenamme on toteuttaa suunnittelukaudella tähän mennessä laadittujen jälkiseurantasuunnitelmien mukaiset jälkiseurannat ja raportoida niistä. Vuosille 2022–2024 on tähän mennessä suunniteltu toteutettavaksi yhteensä 35 jälkiseurantaa. Jälkiseurantojen määrä tarkastuskaudella vuosille 2024–2026 tarkentuu valmistuvien tarkastusten ja niistä laadittavien jälkiseurantasuunnitelmien mukaisesti.
Tarkastuskertomuksen nimi ja numero | Jälkiseurantaraportin suunniteltu valmistumispvm |
Kybersuojauksen järjestäminen 16/2017 (tuloksellisuustarkastuskertomus) Jälkiseurannan jatkoseuranta |
16.1.2022 |
Laajakaistarakentamisen tukeminen 8/2016 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 24.1.2022 |
Kehittämishankkeiden hyvät käytännöt – Vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman hankkeiden meta-arviointi 15/2019 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 30.1.2022 |
Kotoutumiskoulutus 15/2018 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 31.3.2022 |
Yleissivistävän koulutuksen opetus- ja oppimisympäristöjen digitalisointi 7/2019 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 15.2.2022 |
Valtion omaisuuden elinkaaren hallinta – koneet ja laitteet 5/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 28.2.2022 |
Rahoitusvakausviraston toiminta osana pankkiunionin yhteistä kriisinratkaisumekanismia 3/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 31.5.2022 |
Talousarvion yhtenäisyys 11/2020 (laillisuustarkastuskertomus) Jatkoseuranta, ensimmäinen jälkiseurantaraportti valmistunut 1.9.2021 |
30.6.2022 (jatkoseuranta) |
Ohjauksen vaikutus ensihoitopalvelun toimivuuteen 9/2019 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 28.10.2022 |
Puolustusvoimien strategisten suorituskykyhankkeiden kustannukset ja rahoitus 8/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) (Kertomus on salassa pidettävä) | 31.10.2022 |
Kansainvälistä suojelua saavien kuntiin osoittaminen ja kuntakorvausjärjestelmän kehittäminen 2/2018 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 31.12.2022 |
Keskipitkän aikavälin kehitysarviot julkisen talouden suunnittelussa 17/2019 (finanssipolitiikan tarkastus) | 31.12.2022 |
Yhteishankintojen toteuttaminen 10/2020 (laillisuustarkastuskertomus) (monilaji) | 31.12.2022 |
Voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen tukeminen ja eräät erillismenettelyt 11/2019 (laillisuustarkastuskertomus) | 31.12.2022–2023 |
Olympiastadionin perusparannus 1/2021 (laillisuustarkastuskertomus) | 15.1.2023 |
Ammatillisen koulutuksen reformi 2/2021 (monilaji) | 31.1.2023 |
Valtion rakennusomaisuuden elinkaaren hallinta 14/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 1.2.2023 |
Nuorten työpajatoiminnan vaikuttavuus ja etsivän nuorisotyön resurssit ja tehokkuus 2/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 20.2.2023 |
Liikenneverkon elinkaaren hallinta 12/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 30.4.2023 |
Perustoimeentulotuen siirto Kelalle: Toimeenpanon vaikutusten arvioinnin merkitys lainvalmistelussa 1/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 31.5.2023 |
Euroopan sosiaalirahaston hankerahoituksen myöntö, kohdentaminen ja seuranta ohjelmakaudella 2014–2020 6/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 31.5.2023 |
Koronaepidemian johdosta myönnetyt suorat yritystuet – Tukien kohdentuminen ja hallinnointi epidemian alkuvaiheessa 13/2021 (laillisuustarkastuskertomus) | 15.6.2023 |
Suomen kansainvälinen ilmastorahoitus – Ohjaus ja tuloksellisuus 6/2021 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 30.6.2023 |
Tulorekisterin käyttöönotto ja vaikutukset 3/2021 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 30.6.2023 |
Tulevaisuuden työvoima 2030 – Tulevaisuuden osaamistarpeiden huomioiminen perusopetuksen ohjausjärjestelmässä 5/2021 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 1.9.2023 |
Valtion velanhallinta 12/2021 (monilajitarkastus, tuloksellisuustarkastus ja tilintarkastus) | 30.9.2023 |
Osakeyhtiö valtionhallinnon toimintojen organisointimuotona 13/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) (monilaji) | 30.11.2023 |
Huoltovarmuus ja sen turvaaminen covid-19-pandemian aikana 10/2021 (monilaji: tuloksellisuus- & laillisuustarkastus) | 30.11.2023 |
Vuoden 2013 TE-toimistouudistuksen vaikutukset 4/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 31.12.2023 |
Työvoimapalvelujen tarjonta ja uudistukset 2015–2019 7/2020 (tuloksellisuustarkastuskertomus) | 31.12.2023 |
Kilpailulain toimeenpano 4/2021 (laillisuustarkastus) | 31.12.2023 |
Finanssipolitiikan ja työllisyyspolitiikan yhteensovittaminen 9/2020 (finanssipolitiikan tarkastus) | 31.12.2023 |
Valtiontalouden kehysjärjestelmän toimivuus – Järjestelmällä voidaan rajoittaa menoja, mutta rinnalle tarvitaan muitakin finanssipolitiikan sääntöjä 8/2021 (finanssipolitiikan tarkastus) | 31.12.2023 |
Kuntien taloustiedot ja kustannusvaikuttavuusmittaristo sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjauksessa 9/2021 (tuloksellisuustarkastus) | 31.5.2024 |
Potilas- ja asiakasturvallisuuden ohjaus ja seuranta 7/2021 (tuloksellisuustarkastus) | 31.5.2024 |