Uppföljningarna ska också främja att våra ställningstaganden beaktas och att våra rekommendationer verkställs. Detta stöder målet i vår strategi att påverka samhället och producera revisionsevidens som används för att utveckla statsförvaltningens verksamhet. Med uppföljningen visar vi revisionsobjektet och det ministerium som styr det att vi följer upp åtgärderna som det vidtagit och att vi är intresserade av situationen för den granskade sakhelheten även efter den egentliga revisionen.
En uppföljning producerar också information för vår verksamhetsplanering. Planeringen kan till exempel tillgodogöra sig information om revisionsobjektets status och i vilken mån revisionsobjektet har genomfört våra rekommendationer.
Uppföljningar och uppföljningsrapportering under planeringsperioden
Enligt vår revisionsinstruktion ska de revisioner som har en revisionsberättelse också genomgå en uppföljning. Uppföljningen genomförs i två skeden. I samband med revisionen utarbetar vi en plan för uppföljning i efterhand, i vilken vi fastställer uppföljningens omfattning och tidpunkt. I ett senare skede, vanligen 2–3 år efter revisionen, genomför vi själva uppföljningen och utarbetar en uppföljningsrapport. När tidpunkten för uppföljningen slås fast bedömer vi hur omfattande de erforderliga åtgärderna och förändringarna i revisionens ställningstaganden är och hur länge det kan ta att genomföra eller inleda dessa åtgärder.
Uppföljningsrapporterna gäller revisioner som omfattas av vår gemensamma revisionsprocess, dvs. granskningar av finanspolitiken, från redovisningsrevisioner åtskilda laglighetsgranskningar, effektivitetsrevisioner, samt granskningar som omfattar flera revisionsslag. Redovisningsrevisionerna är en separat helhet som skiljer sig från de övriga revisionsslagen. Uppföljningen av en redovisningsrevision sker i samband med ämbetsverkets revision.
I uppföljningsrapporterna redogör vi för om våra rekommendationer har genomförts och bedömer om de vidtagna åtgärderna är tillräckliga för att rätta till de brister som framkommit under revisionen. Rapporterna klargör också våra fortsatta åtgärder utifrån uppföljningen. Vi fortsätter inte att följa upp ett objekt om vi anser att bristerna har åtgärdats i tillräcklig utsträckning. En uppföljning kan också fortsätta om vi inte har fått tillräcklig information om hur bristerna har åtgärdats. Vår slutsats kan också vara ett förslag om att inleda en ny revision av temat.
Omfattningen och den slutliga rapporten för varje uppföljande granskning godkänns av en anvisad effektområdesdirektör. Effektområdesdirektörerna ansvarar också för uppföljningarnas kvalitetskontroll.
Uppföljningarna genomförs i enlighet med vår revisionsinstruktion. En uppföljning genomförs i regel enligt en uppföljningsplan, men det är möjligt att avvika från den av grundad anledning genom ett beslut av effektområdesdirektören. Till exempel kan tidpunkten för uppföljningen ändras, om det är ändamålsenligt med tanke på den granskade helheten.
Vårt mål för planeringsperioden är att genomföra uppföljningarna och deras rapporter enligt hittills uppgjorda uppföljningsplaner. Hittills har sammanlagt 35 uppföljningar planlagts för åren 2022–2024. Antalet uppföljningar under granskningsperioden 2024–2026 preciseras enligt de revisioner som genomförs och enligt de uppföljningsplaner som utarbetas utifrån dem.
Revisionsberättelsens namn och nummer | Planlagt datum för färdigställande av uppföljningsrapport |
Organisering av cyberskyddet 16/2017 (effektivitetsrevisionsberättelse) Fortsatt uppföljning 16.1.2022 |
16.1.2022 |
Stöd för byggande av bredband, 8/2016 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 24.1.2022 |
God praxis för utvecklingsprojekt – Metautvärdering av effektivitets- och resultatprogrammets projekt 15/2019 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 30.1.2022 |
Integrationsutbildning 15/2018 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 31.3.2022 |
Digitalisering av undervisnings- och lärandemiljöer i allmänbildande utbildning 7/2019 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 15.2.2022 |
Livscykelhantering av statens egendom – maskiner och anordningar 5/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 28.2.2022 |
Verket för finansiell stabilitet som en del av den gemensamma resolutionsmekanismen för bankunionen 3/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 31.5.2022 |
Budgetens enhetlighet 11/2020 (laglighetsgranskningsberättelse) Fortsatt uppföljning, den första uppföljningsrapporten klar 1.9.2021 |
30.6.2022 (jatkoseuranta) |
Styrningens inverkan på hur den prehospitala akutsjukvården fungerar 9/2019 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 28.10.2022 |
Kostnader för och finansiering av Försvarsmaktens strategiska prestandaprojekt 8/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) (sekretessbelagd) | 31.10.2022 |
Anvisning av personer som beviljats internationellt skydd till kommunerna och utveckling av systemet med kommunersättningar 2/2018 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 31.12.2022 |
Medelfristiga utvecklingsprognoser i planeringen av de offentliga finanserna 17/2019 (granskning av finanspolitiken) | 31.12.2022 |
Genomförande av gemensam upphandling 10/2020 (laglighetsgranskningsberättelse) (flera revisionsslag) | 31.12.2022 |
Stöd till icke-vinstdrivande sammanslutningar och vissa särskilda förfaranden 11/2019 (laglighetsgranskningsberättelse) | 31.12.2022–2023 |
Renovering av Olympiastadion 1/2021 (laglighetsgranskningsberättelse) | 15.1.2023 |
Yrkesutbildningsreformen 2/2021 (flera revisionsslag) | 31.1.2023 |
Livscykelhantering av statens byggnadsegendom 14/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 1.2.2023 |
Effekterna av arbetsverkstäder för unga samt resurserna och effektiviteten i uppsökande ungdomsarbete 2/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 20.2.2023 |
Livscykelhantering av trafiknätet 12/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 30.4.2023 |
Överföring av grundläggande utkomststödet till FPA: Vikten av bedömningen av genomförandets konsekvenser på lagberedningen 1/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 31.5.2023 |
Tilldelning, inriktning och uppföljning av projektfinansiering från Europeiska socialfonden under programperioden 2014–2020 6/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 31.5.2023 |
Direkta företagsstöd som beviljats med anledning av coronaepidemin – allokering och administration i början av epidemin 13/2021 (laglighetsgranskningsberättelse) | 15.6.2023 |
Finlands internationella klimatfinansiering – Styrning och effektivitet 6/2021 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 30.6.2023 |
Införande av inkomstregistret och registrets inverkan 3/2021 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 30.6.2023 |
Framtidens arbetskraft 2030 – Framtida kompetensförsörjning i styrningssystemet inom den grundläggande utbildningen 5/2021 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 1.9.2023 |
Statens skuldhantering 12/2021 (flera revisionsslag, effektivitetsrevision och redovisningsrevision) | 30.9.2023 |
Aktiebolag som organiseringsform för statliga verksamheter 13/2020 (effektivitetsrevision) (flera revisionsslag) | 30.11.2023 |
Försörjningsberedskapen och tryggandet av den under covid-19-pandemin 10/2021 (flera revisionsslag: effektivitetsrevision och laglighetsgranskning) | 30.11.2023 |
Effekterna av omorganiseringen av arbets- och näringsbyråerna 2013 4/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 31.12.2023 |
Arbetskraftsservice: utbud och reformer 2015–2019 7/2020 (effektivitetsrevisionsberättelse) | 31.12.2023 |
Verkställande av konkurrenslagen 4/2021 (laglighetsgranskning) | 31.12.2023 |
Samordning av finanspolitiken och sysselsättningspolitiken 9/2020 (granskning av finanspolitiken) | 31.12.2023 |
Budgetplanering på medellång sikt – ramsystemet kan begränsa utgifterna, men även andra parallella finanspolitiska regler behövs 8/2021 (granskning av finanspolitiken) | 31.12.2023 |
Kommunernas ekonomiska uppgifter och indikatorer för kostnadseffektivitet i styrningen av social- och hälsovårdstjänster 9/2021 (effektivitetsrevision) | 31.5.2024 |
Styrning och uppföljning av patient- och klientsäkerheten 7/2021 (effektivitetsrevision) | 31.5.2024 |